Marrakesh – a vonzó keleti mesevilág

A fenti cím nem véletlen: amikor Marokkó negyedik legnagyobb városa, Marrakesh jut eszembe, mindig egy varázslatos világ úszik be lelki szemeim elé, pézsma és fűszerek illatának gondolata kering a fejemben. Ha velem tartasz a továbbiakban, azt is meg fogod tudni miért!

“A víz maga az élet”, hangzik sokszor az itt élő arabok szájából. Nekünk európaiaknak elsőre furcsa lehet a víz ilyen mértékű tisztelete, azonban tényként kell kezelnünk azt, hogy Marokkó térségében a történelem során többször is nagy mértékű vízhiánnyal kellett szembe nézniük, így teljesen érthető a hozzáállásuk. Az éltető folyadék tiszteletére egy múzeumot is létrehoztak, amelyet minden turistának bátran ajánlok, ugyanis itt nem egy átlagos tárlatvezetésről van szó. A “VI Mohammed, the civilization of water in Morocco” múzeumában nagyon érdekes dokumentumfilmeket és kiállításokat tekinthetünk meg a víz értékéről, a vízgazdálkodásról, sőt a jövőbe is betekinthetünk, hogy mit jósolnak a vízzel kapcsolatban.

Marrakesh olyan, mintha az Ezeregyéjszaka meséibe csöppentünk volna. A színek városának utcáin hömpölyög a tömeg az utcákon, de csak amolyan hangulatos és nem zavaró módon. A kontraszt hatalmas: az utakon a modern autók mellett helyet kapnak a lovaskocsik, a szamarak és a robogók is, így valóságos kultúr sokkba keveredhetünk az úgynevezett “souq”-on, ami a piac megfelelője.
Az óvárosi részbe érve tovább mélyülhetünk a helyiek szokásaiban: itt vár minket a város egyik legismertebb helyszíne a Jamaa el Fna tér. A téren megcsapja orrunkat az isteni keleti fűszerek és a narancsok illata. Mindemellett kigyóbűvölők, idomított majmok és táncosok emelik a hangulatot.

Marrakesh tipp: próbáld ki az itteni frissen facsart narancslevet, elképesztően zamatos!

Ha meguntuk a piacon való nézelődést és magunkba szívnánk egy kis kultúrát, akkor irány a térrel szemben lévő Koutoubia mecset, amelynek minaretje a város egyik szimbóluma. Az épület hagyományos Almohad (egykori berber uralkodódinasztia volt) stílusban épült, tetején négy réz földgömb látható. A mecset 77 méter magas – ez nem a legmagasabb építmény, de a helyi rendeletek tiltják, hogy bármilyen épület magasabb legyen, mint a pálmafák.

A városnézés során érdemes ellátogatni a Jardin Majorelle kertbe is. A füvészkertet Jacques Majorelle francia festőművész hozta létre 40 év alatt, majd 1980-ban a kertet szállodává akarták alakítani. Szerencsére a világhírű divattervező Yves Saint Laurent szívén viselte a létesítményt, így megvásárolta azt társával, a későbbiekben pedig be is költöztek a villába.

Saint Laurent és társa Pierre Bergé így nyilatkoztak 2010-ben az Éditions de la Martinière lapnak:

“AMikor először itt jártunk, azonnal beleszerettünk a kertbe.
Minden nap elmentünk ide…
…AMikor meghallottuk, hogy fel akarják vásárolni ezt a csodát, azért, hogy egy hotelt építsenek, mindent megtettünk, hogy megállítsuk ezt a projeKtet. így váltunk tulajdonossá.
Saint Laurent és társa Pierre Bergé a Jardin Majorelle kertben
Saint Laurent és társa Pierre Bergé a Jardin Majorelle kertben 1980-ban. forrás

Marrakesh szállásfoglalás tipp:

Marrakeshben nehéz lesz szállást foglalni, na nem azért, mert nem jók, sőt! Érdemes egy úgynevezett rijádot kinézni. Ez azt jelenti, hogy a szállások hagyományos marokkói házak, amelynek a közepén egy zárt udvar található, növényekkel, szökőkúttal, esetleg medencével. Szinte minden rijádnak van tetőterasza, ahol a reggelit felszolgálják, és ahol pihenni is lehet. A nehézség pedig abban rejlik, hogy rengeteg kiváló minőségű rijád van. Ha elvesztél, keress minket, azonnal segítünk!

Riad Be Marrakesh Hotel

Tech infó: az országban súlyosan büntetik a drónfelvételek készítését, így nem érdemes próbálkozni ezzel!