Szakmaiság és a haladó utasszemlélet jellemzi a budapesti repülőteret!

Ez egy veszteséges év lesz a légibázis számára, azonban a mérleg idővel egyensúlyba kerül. A szakmai vezetés, az utasok kiszolgálása és biztonsága melletti elkötelezettség jelentik a nyerő kártyákat – még akkor is, ha koronavírus járvány van.

Dr. Rolf Schnitzlerrel, a budapesti légikikötő verérigazgatójával beszélgetett a Mandiner újságírója a nyár folyamán.

A mandiner.hu cikke nyomán.

Több mint egy éve ül Rolf Schnitzler a Budapest Airport vezérigazgatói székében – “jobb tiszta lapokkal játszani és magunk mögött hagyni a múltat” – nyilatkozta interjújában. “Sikerült jobb kapcsolatot kialakítani a magyar kormánnyal, ami fontos a korábbi időszak üzengetős, támadó hangnemével szemben. Szükséges volt újra elnyerni a bizalmat, és nem történt egyik napról a másikra. Emellett túl kellett lépni a múlt hibáin.” – folytatta.

“Az gondolom, a repülőtér fejlődése és a víziónk nem csak fenntartható, de megbízható is. Sosem tettünk üres ígéreteket, a kormánnyal folytattunk egyeztetéseink során pedig sikerült a közép- és hosszútávú fejlesztések területén megtalálni a közös hangot.” – fogalmazott.

Arra a kérdésre, hogy milyen változást képzel el a vezetésre, így válaszolt: “Ezt nehéz megmondani, de van egy tiszta vízióm, arról, hogy mit akarok a repülőtérrel csinálni, és ezt nyitottan, egyenesen meg is osztottam a politikai döntéshozókkal. Az új menedzsment cselekszik és nemcsak beszél, amit megígérünk, azt végrehajtjuk. Ha ma a Budapest Airport és a kormányzat kapcsolatának minőségét szeretném személyesen jellemezni, ötös skálán négyest adnék, ami nagyon jó érték.”

A szakember úgy látja, a budapesti légikikötő folyamatosan igényli a beruházásokat. A legfőbb cél, hogy a reptér bármikor tudja kezelni az előre jelzett utaslétszámot. Emellett szükséges az utasközpontúság, és az utasforgalom számára nyújtott szolgáltatások.

“Független felmérések szerint az utóbbi egy évben minden egyes negyedévben javultak a budapesti utaselégedettségi mutatók, ez pedig önbizalmat és erőt ad nekünk.”

Rolf Schnitzler
Fotó: Mandiner.hu

A reptér által elvégzett milliárdos beruházások hogyan tudnak megtérülni a jövőben? Milyen kilátásokkal rendelkezik a reptér a koronaválság utáni időkre?

A világjárvány kapcsán ugyanakkor nem beszélhetünk megtérülésről, a fókusz ugyanis a reptér biztonságos és hatékony működtetésen van, a légiutazók megelégedettsége mellett. A beruházások leginkább őket szolgálják és ebben a komfortérzet növelése, a gyorsabb kiszolgálás és a technológiai színvonal játszik szerepet. Mindig van mit fejleszteni – tudtuk meg a reptér első emberétől.

A Budapest Airport Európa egyik vezető reptere. Önkéntes fejlesztés eredménye több más mellett a csúcstechnológiájú biztonsági átvilágítás.

“Leküzdjük a világjárványt és az élet a megszokott rend szerint folytatódik. Számunkra a túlélés eszköze a a létesítmény jó anyagi helyzete lehet. Most a forgalom és a bizalom visszaállításán kell dolgoznunk. Ehhez kapcsolatban kell maradnunk az utazóközönséggel; tudniuk kell, hogy a reptér egy biztonságos közeg! Követjük és betartjuk a járványügyi intézkedéseket és kommunikálunk a légitársaságokkal, hogy mielőbb indítsák újra a járatokat. A kereslet a légiutazásra ugyanis létezik.”

Mint megtudtuk: jelenleg 16 társaság járatai repülnek a magyar főváros nemzetközi légikikötőjébe, ez a szám egy évvel ezelőtt 50 volt. Idő kell az újjáépüléshez, és ehhez két év szükséges, de elegendő lesz. Magyarország vonzó, gazdaságilag stabil úticél. A tavalyi utaslétszám meghalatta a 16 millió főt. Idén 10 milliót várunk és ha a pandémiában nem következik be váratlan és rosszirányú változás, akkor 2021 nagyon erős lesz, egy évvel később pedig újra a rekord megdöntése a cél! Bárhogy legyen, az utasok idővel mindenképpen visszatérnek!

Rolf Schnitzler úgy látja, a magánkézben, szakmai üzemeltetés alatt lévő repülőterek jobban menedzselik a válságot – a budapesti reptér is ilyen, valójában állami segítség nélkül is sikerülne a túlélés. Az állami irányítás alatti reptereknél hiányzik a know-how, és a gazdasági tudás, tapasztalat hiánya, ez nehezíti meg a helyzetüket. A Liszt Ferenc reptér mindeközben közvetlenül is hozzájárul a költségvetési bevételekhez az adók és járulékok által, közvetetten pedig a gazdaság erősítő hatás által.

Magyarország turizmusának változását is követi a reptér vezetése. A vezérigazgató nem látja tragikusnak a belvárosi bulinegyedre vonatkozó korlátozó intézkedéseket, hiszen a tartalom nem áll meg a sörözésnél és a bulizásnál – az idelátogatók idővel többre is kíváncsiak – előny lehet tehát a szélesebb tartalmi kínálat, amit a profilváltás hozhat el. És az ország nem csak Budapestből áll. Tavaink, gyógyvizeink gasztokulturánk és történelmünk ugyancsak vonzó.

Budapest, Közép-Kelet-Európában kiváló földrajzi adottságokkal bír. És bár a BUD-vezetés folyamatos figyelemmel van a versenytársakkal, elvitathatatlan előnyökkel rendelkezik a ferihegyi bázis. Jó a gyűjtőterületünk és közel van a belváros. Mindeközben a helyi fejlesztések szempontjából létfontosságúak lesznek a lengyel LOT ráhordó légijáratai. A földrészek közötti hálózatban lévő törlések jelenleg elkerülhetetlenek a korlátozások miatt, de például a kínai járatok hamarosan visszatérhetnek Budapestre, hiszen emelkedik a kereslet a tényleges utasigények alapján.

A szakember kifejtette: a jelenlegi tulajdonosok elkötelezettek Ferihegy mellett. Befektetéseik hosszútávúak, és bár vitán felül áll hogy az idei év veszteséget termel, de a mérleg idővel egyensúlyba kerül.

Rolf Schnitzler
Fotó: Mandiner.hu